قالب وردپرس
وبسایت تخصصی مهندسی برق با ارائه مطالب در زمینه ی مهندسی برق و الکترونیک و با هدف ارتقا دانش مخاطبین فعالیت می کند.

دور دنیا در ۲۰ شبانه‌روز با هواپیمای خورشیدی

هواپیمای خورشیدی

تیم سازنده هواپیمای خورشیدی که از قابلیت پرواز در شب برخوردار بوده، قصد دارد بدون استفاده از یک قطره سوخت دور دنیا را در ۲۰ شبانه‌روز پرواز کنند.
هواپیمای «Solar Impulse(پالس خورشیدی)» در حال حاضر رکورد طولانی‌ترین سفر جهان با یک هواپیمای سرنشین‌دار خورشیدی را در اختیار داشته که طی آن در ارتفاعات ۹٫۱ کیلومتری آسمان سوئیس برای بیش از ۲۶ ساعت پرواز کرده بود.
این هواپیما که توسط برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ سوئیسی ساخته شده، با استفاده از چهار موتور ملخ با قدرت ۱۲ هزار سلول خورشیدی که به بال‌های عریض آن متصل بوده، پرواز می‌کند.
Solar Impulse اولین هواپیمایی نیست که تنها با نور خورشید کار می‌کند، بلکه اولین خودرویی است که می‌تواند حرکت خود را حتی در طول شب و بدون حضور خورشید نیز ادامه دهد.
این هواپیما در طول روز انرژی زیادی را از خورشید جمع‌آوری کرده که می‌تواند به شکل برق ذخیره شده و در شب به حرکت آن کمک کند.
این هواپیمای خورشیدی اوایل سال جاری یک سفر ۲۴۹۴ کیلومتری را از امریکا به آفریقا در سه مرحله به انجام رساند، اما سازندگان بر این باورند که طراحی آن توانایی سفرهای طولانی‌تر را نیز دارد.
یکی از بخش‌های مهم این طراحی، سلول‌های خورشیدی این هواپیما بوده که نیروی لازم برای حرکت آن‌را تامین می‌کنند. این سلول‌ها بر روی بال نبوده، بلکه خود بال‌ها را تشکیل می‌دهند. به گفته سازندگان، این سلول‌ها بطور مستقیم نور را به برق تبدیل می‌کنند.
Solar Impulse که از مواد سبک ساخته شده، از طول بال مشابه یک جامبو جت برخوردار بوده، با این تفاوت که وزن آن تنها به اندازه یک خودروی کوچک است.
بال‌های این هواپیما با صفحات خورشیدی پوشش داده شده که حاوی هزاران سلول برای جمع‌آوری انرژی پرتوهای خورشید و تامین نیروی چهار موتور الکتریکی آن برای حرکت ملخ‌های روی بال هواپیما است.
از جمله مشخصات Solar Impulse می‌توان به این موارد اشاره کرد:
– حدود ۱۲ هزار سلول خورشیدی بر روی بال‌ها
– چهار موتور الکتریکی ملخ هواپیما با قدرت هر کدام ۱۰ اسب بخار
– پیل‌های لیتیومی برای ذخیره انرژی
– طول بال ۶۳ متر (مشابه جامبو جت)
– طول ۲۱٫۸ متر
– ارتفاع ۶٫۸ متر
– وزن بارگیری شده ۱٫۶ تن
– سرعت برخاست ۳۵ کیلومتر بر ساعت
– سرعت پرواز ۶۹ کیلومتر بر ساعت
– حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
– ارتفاع پرواز ۸۵۰۳ متر
– حداکثر ارتفاع ۱۱٫۸ کیلومتر
اگرچه هدف این پرواز، نمایش امکان پروازهای بدون انتشارات گلخانه‌ای بوده، اما به گفته این سازندگان در آینده نزدیک نمی‌توان برای جایگزینی هواپیماهای رایج با سوخت جت با فناوری خورشیدی امید داشت.
در عوض این پروژه برای آزمایش و ارتقای فناوری‌های جدید انرژی کارآمد طراحی شده است.
پیکارد و بورشبرگ امیدوارند بتوانند جدیترین طراحی هواپیمای خود را در سال آینده در یک پرواز از کالیفرنیا به ویرجینیا آزمایش کرده و خود را برای پرواز دور جهان در سال ۲۰۱۵ آماده کنند.


یک دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Menu Title
Site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/
در حال بارگذاری
پوسته وردپرس